Restauratie Ka6 CR
Vlak na de onfortuinlijke landing Na een onfortuinlijke landing bij Hirzenhain (D) in de zomer
van 1998, was de neus van ons geliefde kistje aan een aanzienlijke
restauratie toe.
Wie
We zijn er als groep dus wel van overtuigd dat onze Ka6 dit jaar (2000) weer de lucht in zal gaan.
Gelukkig heeft de Hi5 groep Bob Persijn weten te strikken om aan die
klus leiding te geven. De Hi5 leden zijn best handig, maar bij zoiets
heb je naast handige jongens ook een expert in houtbouw nodig, en dat
is Bob.
van
februari 2000 opslaat, ziet op pagina 48 en verder een reportage over
zijn "levenswerk", de bouw van een geheel nieuwe oude kist, de Minimoa.
De bijgaande plaatjes laten iets van de schade en het herstel zien.
Bob Persijn (l) en Peter Saul (Hi5) bekijken hoe de reparatie van de Ka6 neus het beste aangepakt kan worden.
|
![]() |
![]() |
De Ka6 wordt met lijmklemmen (ook wel sergeanten genoemd) bij elkaar gehouden.
|
Henk van der Heijden en Bob Persijn bekijken de stand van zaken.
|
![]() |
![]() |
De laatste triplex strook is aangebracht.
|
Op zondag 16 april wordt de Ka6 romp op de trailer
geladen en naar Loosdrecht vervoerd, om aldaar afgewerkt te worden.
Aangezien alle leden van de Hi5 groep in het westen wonen, bespaart de
nieuwe locatie ons een hoop reistijd.
|
![]() |
![]()
|
Enkele dagen na aankomst in Loosdrecht begint de neus
van de Ka6 al wat wit te worden. Micro balloon (plamuur), schuren en
grondverf leveren deze tussenstand op.
|
Na veelvuldig schuren, plamuren en de nodige grondverf kan dan eindelijk de laklaag worden aangebracht. Als de verf opgedroogd is, lijkt het wel of we een nieuw vliegtuig hebben gekregen. Hierna kunnen we alle eerder gedemonteerde onderdelen weer op hun plaats gaan brengen. Nog een paar dagen en de romp gaat weer retour naar Deelen om afgebouwd te worden. |
![]() |
![]()
|
Terug op Deelen werden het instrumentenbord en alle
eerder verwijderde onderdelen weer op hun plaats bevestigd. Als je deze
foto ziet zou je kunnen denken dat de PH-1036 weer vliegklaar is, maar
dat is helaas nog niet het geval.
|
26 juni 2000, de Ka6CR PH-1036 gaat na lange tijd weer de lucht in. Op Salland, waar we op dat moment ons jaarlijkse kamp houden, wordt de kist, direct na ontvangst van het BvL van de RLD, gereed gezet voor de eerste vlucht na de reparatie. Peter is de invlieger.
|
![]() |
![]()
|
Toch wel een spannend moment, hoewel alles vakkundig gerepareerd en gecontroleerd is. |
De Ka6 gaat, alsof er niets mee gebeurd is, aan de lier omhoog.
|
![]() |
![]()
|
Bob Persijn, die zo'n belangrijk aandeel in deze
reparatie heeft gehad, komt een paar dagen later ook naar Salland om
een vluchtje te maken. Nou, dat werd een vlucht van zo'n anderhalf uur!
Inmiddels werd de Ka6CR PH-1036 verkocht en vliegen we weer met twee toestellen. |
RampspoedDe koper van deze Ka6CR was, jawel...., Eric. Hij heeft er dat seizoen enkele vluchten mee gemaakt en daarna de kist op de trailer gestald in een loods ergens in Noord Holland. Die winter sloeg het noodlot toe, de loods met inhoud ging in vlammen op. Vanzelfsprekend was de Ka6CR goede voeding voor dat vuur. Er bleef niets van over. Inmiddels heeft Eric een vervangende Ka6CR gekocht en werd daarna lid van de High Five groep. (zie verder onder "Leden"). |