Restauratie Ka6 CR
Schade

Vlak na de onfortuinlijke landing

Na een onfortuinlijke landing bij Hirzenhain (D) in de zomer van 1998, was de neus van ons geliefde kistje aan een aanzienlijke restauratie toe.
Gelukkig heeft de Hi5 groep Bob Persijn weten te strikken om aan die klus leiding te geven. De Hi5 leden zijn best handig, maar bij zoiets heb je naast handige jongens ook een expert in houtbouw nodig, en dat is Bob.

Wie Piloot & Vliegtuigvan februari 2000 opslaat, ziet op pagina 48 en verder een reportage over zijn "levenswerk", de bouw van een geheel nieuwe oude kist, de Minimoa.

We zijn er als groep dus wel van overtuigd dat onze Ka6 dit jaar (2000) weer de lucht in zal gaan.
De bijgaande plaatjes laten iets van de schade en het herstel zien.

Bob Persijn (l) en Peter Saul (Hi5) bekijken hoe de reparatie van de Ka6 neus het beste aangepakt kan worden.

Bob en Peter

Douwe

De Ka6 wordt met lijmklemmen (ook wel sergeanten genoemd) bij elkaar gehouden.
Douwe Jippes is intussen (achter de tralies) bezig lijmresten weg te beitelen.

Henk van der Heijden  en Bob Persijn bekijken de stand van zaken.

Henk en Bob

De laatste strook

De laatste triplex strook is aangebracht.
Met spijkerlatten en spanbanden wordt hij aangedrukt tot de lijm gedroogd is. Douwe checkt of de spanbanden voldoende gespannen staan.
Hiermee is de hout reparatie voltooid !

Op zondag 16 april wordt de Ka6 romp op de trailer geladen en naar Loosdrecht vervoerd, om aldaar afgewerkt te worden. Aangezien alle leden van de Hi5 groep in het westen wonen, bespaart de nieuwe locatie ons een hoop reistijd.
Vanaf nu zal er elke dag aan gewerkt worden: Schuren, plamuren, verven, enz. Net zolang tot hij er weer als nieuw uitziet.

Op transport

De neus wordt witter

Enkele dagen na aankomst in Loosdrecht begint de neus van de Ka6 al wat wit te worden. Micro balloon (plamuur), schuren en grondverf leveren deze tussenstand op.
Er zal nog flink aangepoot moeten worden om de Ka6 z'n bewijs van luchtwaardigheid (BVL) in de komende maand (mei) te verkrijgen. Het kan best juni worden. Als het maar lukt voor onze kampen op Salland (eind juni) en in Tsjechië, half juli.

Na veelvuldig schuren, plamuren en de nodige grondverf kan dan eindelijk de laklaag worden aangebracht. Als de verf opgedroogd is, lijkt het wel of we een nieuw vliegtuig hebben gekregen. Hierna kunnen we alle eerder gedemonteerde onderdelen weer op hun plaats gaan brengen. Nog een paar dagen en de romp gaat weer retour naar Deelen om afgebouwd te worden.

Bijna weer als nieuw

Vliegklaar ??

Terug op Deelen werden het instrumentenbord en alle eerder verwijderde onderdelen weer op hun plaats bevestigd. Als je deze foto ziet zou je kunnen denken dat de PH-1036 weer vliegklaar is, maar dat is helaas nog niet het geval.
Eerst moet het toestel gemeten en gewogen worden en het zwaartepunt bepaald worden. Voorts volgt een uitgebreide inspectie om zeker te stellen dat aan alle eisen van luchtwaardigheid wordt voldaan. Als dat zo blijkt te zijn, zal de RLD opnieuw een Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) afgeven. Pas daarna zal de eerste vlucht kunnen plaatsvinden.
We zijn er dus nog (lang ?) niet !!

26 juni 2000, de Ka6CR PH-1036 gaat na lange tijd weer de lucht in. Op Salland, waar we op dat moment ons jaarlijkse kamp houden, wordt de kist, direct na ontvangst van het BvL van de RLD, gereed gezet voor de eerste vlucht na de reparatie. Peter is de invlieger.

Eerste vlucht

Bijna weg

Toch wel een spannend moment, hoewel alles vakkundig gerepareerd en gecontroleerd is.

De Ka6 gaat, alsof er niets mee gebeurd is, aan de lier omhoog.
De eerste vlucht duurde niet lang vanwege het late uur, maar bewees de luchtwaardigheid.
Een fijn gevoel als na zo'n grote inspanning het resultaat de verwachting overtreft, want hij vliegt weer als vanouds, of eigenlijk nog beter.

Hoog aan de lier

Bijna weg

Bob Persijn, die zo'n belangrijk aandeel in deze reparatie heeft gehad, komt een paar dagen later ook naar Salland om een vluchtje te maken. Nou, dat werd een vlucht van zo'n anderhalf uur!
Wel een bewijs dat de kist weer in uitstekende conditie verkeert.

Inmiddels werd de Ka6CR PH-1036 verkocht en vliegen we weer met twee toestellen.


 

Rampspoed

De koper van deze Ka6CR was, jawel...., Eric. Hij heeft er dat seizoen enkele vluchten mee gemaakt en daarna de kist op de trailer gestald in een loods ergens in Noord Holland. Die winter sloeg het noodlot toe, de loods met inhoud ging in vlammen op. Vanzelfsprekend was de Ka6CR goede voeding voor dat vuur. Er bleef niets van over.

Inmiddels heeft Eric een vervangende Ka6CR gekocht en werd daarna lid van de High Five groep. (zie verder onder "Leden").