De "Hi6sim" zweefvliegsimulator

Inleiding

Douwe Jippes, dè techneut van de High Five groep, is begonnen aan een zweefvliegsimulator project.
Het is de bedoeling dat dit project resulteert in een simulator op 6 poten met bewegingen in drie vlakken en drie richtingen 
en projectie van de scenery.

De zes poten worden aangedreven door stofzuigermotoren. (oude Mile stozuigers (gratis))

De informatie die je hierna aantreft is van voorlopige aard; met het vorderen van het project zal de informatie worden bijgewerkt en uitgebreid.

Voor meer informatie en vragen, stuur een e-mail naar Douwe


Foto's van de laatste stand (feb 2005) staan meer naar onderen

De nieuwste foto's (nov 2007) zijn te vinden op:

MK I

MK II

MK III

Test en demo setup (2dof)

Voor vervolg zie de nieuwe site in ontwikkeling "hi6sim"

De ontwikkeling van een goedkoop bewegend platform voor (zweef)vliegsimulatie.

Voorbeelden van internet:
afbeelding 01 Voorbeeld 1
Afbeelding 02 Voorbeeld 2


Platform 2 Voorbeeld 3



Mechaniek

Afbeelding 03  

Schets van een poot


Afbeelding 09

Schets van de bewegingsmogelijkheden van een hoekpunt


Afbeelding 10

De koppeling tussen motor en draadeind is met een stuk hogedrukslang en slangen klemmen


Afbeelding 11

Deze constructie heeft een paar nadelen: Het onderhoud en bereikbaarheid van de bronzen moer is slecht. Het geleidings_lager aan het eind van de draadstang rammelt omdat de verwarmingsbuis van binnen niet glad is

Proefopstelling

De stofzuigmotor blijkt sterk en snel genoeg


Afbeelding 14

Idee voor MK II


Afbeelding 15


Afbeelding 16

Twee motorunits in een bak


Afbeelding 17

Drie bakken vormen de basis van het platform


Afbeelding 18

Het motorframe


Afbeelding 19

Het draadeind met lagerhouders


Afbeelding 20

Montage hulpafstandsbus voor de buitenste lagerhouders


Afbeelding 21

Motorframe met montagemal



Het onderframe van de bak staat nog in de montagemal, de andere onderdelen staan ongeveer op hun plaats ondersteund door houtjes


Een van de motoren met draadeind


De draaipunten van de twee motorframes.
In de opgelaste moeren komen stukjes draadeinden met een iets excentrisch afgedraaid stuk, zodat het de baan van het frame uitgericht kan worden ten opzichte van de arm aan het kettingwiel.
In het motorframe komen twee nylon bussen.


Van het kettingwiel moet nog het grootste deel verwijderd worden. Aan het overblijvende stuk komt nog een verstelbare arm die aangrijpt op de wormmoer op het draadeind.

De laatste stand van de ontwikkeling (feb 2005):

Foto's van de poot in een aantal standen:

laagste stand
De laagste stand

De midden stand
De midden stand

hoogste stand
De hoogste stand

max horizontale uitslag
De maximale zijdelingse uitslag


Voor vervolg zie "hi6sim"

De electronica MK I & MK II

Afbeelding 04
De aansturing kan: met een potmeter van 20K. op SL1. voor test doeleinden. Vanuit de MPU: een spanning van 1V.(vol links) / 6V.(stop) / 11V.(vol rechts) op SV2-6, of een pwm signaal voor links of rechts om op SV2-7 of SV2-5. IC1 maakt een zaagtand spanning van 10Kc. IC2,3 en 4 maken er onder invloed van de spanning op jumper J1 een links of rechts 20Kc pwm signaal van.

Afbeelding 05
IC2C en D vormen een flipflop die omslaat bij richtinsverandering. Uit IC1C komt dan een puls die de motor aansturing even onderbreekt. Te hoge temperaturen en stromen kunnen via IC1D de aan sturing afschakelen. Zo ook de eindschakelaars aangesloten op SL1.

Afbeelding 06
Het ingangs RC netwerk zorgt voor een inschakel vertraging om te voorkomen dat de fet aan de +100V en die aan de -100V aan een kant van de brug tegelijk kunnen gelijden en dan een sluiting vormen. IC1 en IC2 zijn de fet drivers.

Afbeelding 07
De rotor is in een brugschakeling met de fet's Q2 t/m Q5 verbonden. Een aansluiting van de rotor hangt aan de GND en de andere wordt door het pwm signaal beurtelings aan de + en de GND geschakelt. Het veld staat in serie met de rotor. De bovenste fet Q1 kan de boel uitschaken in geval van een calamiteit. De spaningsval over R1 gaat gebruikt worden om de retour stroom te meten. Voor de stroom meting aan de +100V kant gaat de spanningsval over de fet Q1 gebruikt worden. Samen met "VM" SV1-13 kan de MPU tijdig een (aard)sluiting in de motor detecteren.

Afbeelding 08
De stofzuiger motor ca 1800W.

Voor vervolg zie "hi6sim"