Douwe Jippes geboren 10-06-1933 te Den Haag uit Friese ouders.

In 1941 moesten de bewoners uit de kuststreek weg.
We hebben bij familie ingewoond in Zwolle.
Later in dezelfde straat op een boven etage.
Na de bevrijding in 1945 zijn mijn ouders gescheiden
En moest mijn moeder geld verdienen in Ternaard (boven Dokkum).
Als huishoudster bij een Dominese.
De lagere school had daar maar 2 klassen (1,2,3 - 4,5,6)
In 1947 zijn we verhuist naar Heemstede bij familie
Toen naar de Kraaienester school.
In 1949 naar
ambacht-school.(Electra,Metaal,Machines,Smeden,Hout,Tekenen,Algabra,
etc)
In 1951 naar de ETS in Amsterdam.(Electra,Metaal machines,Hout
2jaar,Technische tekenen,
Engels,Duis,Boekhouden,etc)
In die tijd hebben we op vele plaatsen gewoond in Haarlem, ondermeer
achter Peltenburg
in een stacaravan en plaatstalen loods.
In 1955 in dienst als telegrafist in Ossendrecht, praktijk in
Palmkazerne
te Bussum.
Onderhand verhuist naar eigen dubbel huis in Nicolaas vd Laanstraat.
In 1957 naar IBM opleiding in Amsterdam
mechanisch administratie Ponskaarten.
In 1959 opleiding in Althengsted voor De IBM650 buizen machine met drum
draaiend met 12.660 toeren in 2 grote kasten die een goede
ventilatie nodig hadden.
Eerste programma gemaakt "Boter kaas en eieren", machine won altijd
als hij begon.
Later nog IBM650 core-storage, stel tape units Wetenschappelijke
computer
1620 met
Papertape input zonder programma's, daarvoor bootlader gemaakt.
Eind 1964 getrouwd en voor 1.5 jaar naar Poughkeepsy NY. voor
testen van
SW voor IBM 360 machines, hoofdzakelijk in data management.
In 1966 1,5 jaar naar Londen in Area-support voor 360 software.(Basam,
Qsam, etc.)
Daarna terug in NL al SW specialist en HW assist in debugging.
Opleiding in Airline-Reservation program, dat project liep echter
vertraging op.
Muziek programma's geschreven voor 650 als voor 1401. 650 Simulator
voor op de360.
Ondertussen verhuist naar een drive-in woning in nieuwkoop voor 9 jaar.
En 2 zonen geboren.
Vrijstaand huis uit 1937 in Loosdrecht gekocht aan de Funtusplas en aan
de andere kant,
over het water van de Loenerveense plas zicht op Loenen.
We hebben daar 20 jaar aan verbouwt en nog 10 jaar van genoten.
Onderhand in het 1800 systeem beland, dat was niet leuk, help roepen
naaar het lab voor een fix.
Op het lab in Uithoorn beland en geprogrammeerd aan de relationeel
database "BS12",
dat het niet gemaakt heeft ten opzichte van andere database
programma's.
Bibliotheek beheer voor PS2 programma's (PC operating system,
nu Windows va MS)
Test vertaal hulp voor netwerk programma's.
Eind 1992 met pensioen gegaan na 35 jaar IBM. Kreeg cursus geld van IBM.
Ben toen als hobby gaan zweefvliegen, opleiding in Hogeveen en
Lemelerveld.
Tijdens de10e jaar IBM zweefclub camp gehouden in Botterhorn.
(Hirsenheim, Dillenburg)
We hebben daar met 5 man een Ka6CR gekocht en de "HI5 oldtimer Flying
team" opgericht.
Later een Bergfalke bijgekocht. In latere jaren is een lid tijdens zijn
checkstart overleden,
en later zijn er een paar leden gestopt en bleef ik over met een
Ka6CR.
Ben toen op 81 jarige leeftijd ook maar gestopt na 21 jaar gevlogen te
hebben.
In 2005 begonnen met het ontwerpen van een 6DOF zweefvlieg simulator. (Historie (NL))
Met demostraties op de FSWeends vanaf 2006 en de verdere ontwikkeling.
In 2009 verhuisd naar een appartement in Heemstede Vogelpark.
1 van de 2 slaapkamers ingericht als hobby kamer.
Daar de 6DOF verder ontwikkeld tot een volwaardige zweefvlieg simulator.
Experimenten voor MK IV met e-bike motoren , later met hoverboard
motoren.
In 2019 gaat het bergafwaards met de gezonfheid.
Die sinulator is gelukkig is overgenomen door de Friese Zweefvliegclub.
Ben blij dat het project voortgezet wordt en hoop dat de mooiere
uitvoering MKIV afgebouwd wordt
....
November 2019
Lig nu in het ziekenhuis met hartfalen, en een slecht functionerende
aorta klep.
Katheteriseren niet lukte, dienst doende cardioloog kon geen
assistentie krijgen.
De enge hoop is nog het OLVG in Amsterdam.
Woensdag was voor de ervaren cardioloog de hartkatheterisatie een
fluitje van een cent.
Binnen een een kwartiertje had hij alle 5 bijpas's gecontroleerd.
Het hele pakket onderzoeken is nu compleet en opgestuurd naar het OLVG
A'dam.
Daar beslissen ze of ze de aortaklep die niet goed opengaat willen
vervangen.
Dat kan wel 4 weken duren.
Ben gister weer thuis gekomen in eigen bed.
Bericht gekregen van het OLVG , dag onderzoek op 30 december.
Hopelijk dan begin volgend jaar het vervangen van de aortaklep.
Bericht OLVG, opname op dinsdag 7 januari voor CT-scan en gesprek
met chiropractor.
Waarschijnlijk volgende dag weer naar huis.
Maandag 20e weer opgenomen voor laatste controle.
Dinsdag klep geplaatst en tijdelijk regel kastje voor
eventueel bypass
Die is de de 24e vrijdag definitief geplaatst..
Zaterdag weer naar huis.
Rustig aan revalideren...
Hobby kamer uitmesten, opruimen.
Binnen blijven, puzzelen lezen, etc.
Gelukkig zijn we samen.
April 2020:
Raak weer een beetje in conditie, maar nog lang niet de oude, wel oud..
November 2020
Ben weer aardig in functie en overal weer me bezig:
Nieuwe SW voor de MK IV poot met hoverboard motor en
contactloze rotatie sensor op de motor via I2C,
speciaal voor langzaam lopen en stilstand met power hold.
Uitgang voor automatische sturing van de luchtdruk voor gewichts
compensatie.
Hopend op een demo op FSWeekend 2021